Högre makter

Perspektiv på tillvaron och hjälp av högre makter fick jag vid Kapelluddens fyr. Cirklandes runt Gellerstedts jättelika meccanokonstruktion får jag hjärtat i halsgropen då motorn stannar utan minsta förvarning. Snabbt en brant högersväng mot bilvägen för att nödlanda. På 30 meters höjd startar motorn igen och jag ger fullgas och drar spaken i magen. Efter 50 meters höjdvinst stoppar motorn igen. Nu en ännu brantare högersväng mot bilvägen. På 40 meters höjd startar motorn igen och jag får en insikt som jag tackar min skyddsängel för. Sväng HÖGER så startar motorn. I en stigande högersväng hämtar jag höjd medan jag inser vad som händer.När jag kontrollerar bensinmätarna ser jag att vänster tank är nästan full medan höger håller på att bli tömd. Det kommer ingen soppa ur vänstertanken.Jag vet att tankarna upptill är sammanbundna med ett rör som det rinner bensin genom då jag lutar flygmaskinen i en brant sväng. Varje gång jag gör en kraftig högersväng rinner det över en lagom skvätt för att  få igång motorn. Just som jag inser detta stannar motorn för tredje gången. Ny högersväng i flera varv och upp på höjd. Efter ett fjärde motorstopp och arton kompletta varv åt höger är jag på så hög höjd att jag kan glidflyga till Gotland om jag skulle få lust. När jag landat fiskar jag ur vänstertanken  upp en popnitskalle som proppat igen utloppet .

Grod- och fågelperspektiv nedan.

Kommentera

