Semlor en välsignelse i vintermörkret.

För en nostalgiker är det viktigt att med tårar i ögonen minnas sin barndoms semlor. Ur minnesbanken plockar jag fram kära mors hembakade semlor. Då storebror och jag slogs om vilken vi skulle få hävdade hon att de var på grammet lika stora. Då jag alltid varit begåvad med perfekt synskärpa (till skillnad från min dyra moder) såg jag ju vilken semla som var störst, även om det bara rörde sig om något udda gram. Numera frossar jag utan annan konkurrens om njutningen än den som kommer från samvetet som tycker att jag skall hålla igen kaloribombandet. Alla gourmeter och andra kulturellt utvecklade personer vet att semlor helst ska vara hembakade och avnjutas med varm mjölk och kanel.

Kommentera

