föttiåsjubel ( 40 år )

Den 15:e februari 1972 startade  jag mitt yrkesliv på BUP-kliniken. Det började med tårta som någon arbetskamrat bjöd på. Full av ambitionen att snabbt smälta in i arbetsgemenskapen frågade jag om det var fri placering i fikarummet eller om vissa platser var paxade. Detta förnekades och med osviklig trampaiklaveretprecision satte jag mig på den enda platsen som trots förnekandet var paxad-klinikchefens! Karriären inleddes alltså med ett klavertramp och på den vägen har det varit. Min självbild är att jag är intuitiv, speciellt beträffande att omedvetet avslöja tabun. Flera år efter jag slutat på en arbetsplats fick jag höra att arbetskamraterna varit rädda för denna min förmåga att stampa på ömma tår. Hur som så vill jag passa på att gratulera mig själv för att jag idag har 40 års yrkeserfarenhet som psykolog. Vår statsminister uppmuntrar mig till att det ska bli 50!

Bilden visar två BUP-psykologer i arbetskläder.

 

Kommentera

